szemesnek áll a világ

2010.04.14

Szemesnek áll a világ

Ragasszunk és lőjünk

Békés halaink zöme, főleg amelyek valamilyen nevelőtóban töltötték ifjúságukat, már ismeri és keresi a szemes takarmányt. Nem szükséges tehát minden horgászat alkalmával színes, szagos etetőket használnunk, hogy megfoghassuk őket. Etetni és csalizni is érdemes például főtt búzával, kukoricával. Közelre, 5-15 méterre, még egy jó csúzlival is pontosan kivitelezhető az etetés, de mit tegyünk, ha a halak messzebb vannak.

Csodák nincsenek, hogy nagy szórás nélkül lőhessünk, ragasztani kell. Szükségünk lesz tehát valamilyen kötőanyagra, ami a szemeket erősen összeragasztja, ám a vízben mégis könnyen oldódik. Maga az ötlet, mint hallottam, a bojlis horgászatban merült fel eleinte. Alapozó etetésnek (is) sok és sokféle magot szórnak a célterületre, de ezek bejuttatása etetőhajó nélkül kezdetben megoldatlan volt. Mivel ennél a módszernél a nagyhal szelektálás alapvető, a hagyományos, aromás etetőanyagokkal történő összegyúrás nem működik. 1) Ez ugyanis odavonzza a keszegféléket, kisebb pontyokat is.  2) Az etetőanyagok tapadó képessége korlátozott, ami azt jelenti, hogy csak sok etetőanyaggal lehet kevés magot belőni, ellenkező esetben a gombóc a levegőben széthullik.

Csak szemes táplálék

De vonatkoztassunk el a bojlis módszertől. Egy egyszerű matchbotos horgászatnál, amikor a nagyobb halakat célozzuk meg, vagy adott vízen nem engedélyezett etetőanyag használata, szintén jól jön a ragasztott szemes.
Tény, hogy a messzire történő szemessel való etetésnél elkerülhetetlen bizonyos mennyiségű dara kötőanyagként való használata, de az arány nagyon nem mindegy. Nem mindegy, hogy fél liter kukoricát teszünk egy kiló etetőanyagba, vagy fél kilónyi ragasztóval fogatunk össze jó liternyi magot.
A lehetséges megoldások közül szeretnék most bemutatni kettőt. Egy olcsóbbat, házi alapanyagok hozzáadásával és egy szintén költségkímélőt, amelyikhez kell némi gyári adalék is.

Egyszerű ragasztóanyag

1) Az első ragasztáshoz szükségünk van néhány szem főtt krumplira és egy adag rozslisztre. Becslésem szerint két kiló burgonyával és egy zacskó liszttel három-négy horgászatot lefedhetünk, ha szemes ragasztására van szükség. A krumplikat először is megfőzzük. (Típusra azok a sárga fajták jók, amelyeknek egészen szappanos, ragacsos lesz az állaga, főzés után.) Ha nem vagyunk feledékenyek, akkor a nálunk lévő rostán – hámozás után, természetesen – áttörjük őket. Én az voltam, úgyhogy csak egy retró krumplinyomót tudtam szerezni az alkalomra. Lényeg, hogy törjük össze a burgonyát, amennyire csak lehet. Ez csak a későbbi ragasztás szempontjából fontos, amúgy a rendesebb halak vízoszlopnyi magasságból tennének rá. Sőt, jók azok a nagyobb falatok is az etetésen. Ehhez az áttört masszához adjuk hozzá a belőni kívánt szemest és kezdődhet a piszkos munka. Jó, ha a kéznél van egy kéztörlőrongy. Jól gyömöszöljük össze, és lassanként adagoljuk a rozslisztet az elegyhez.

Ha nincs rosta, j¢ a nyomó is

Búza, pellet, kukorica és a burgonya

Rozsliszttel megerősítjük a kötést

Lehetőleg egyformára gyúrjuk

Hagyhatjuk szikkadni kis ideig

Kezdetben, a nedves krumpli plusz magok, na meg a liszt, egy nagy csirizes ragacs lesz. Ekkor nem szabad feladni, hanem még egy kis liszt hozzáadásával jobban megkötjük. A trutyiból eztán már formázhatjuk is a belőni kívánt gombócokat. Tapasztalatom szerint ilyenkor rövid ideig - kb. negyed óra - hagyjuk szikkadni.

Megáll a vízben

2 óra múlva nyit

A gombócok felülete ekkor viaszossá válik és nem fog sem a kezünkhöz, sem a csúzliba ragadni. Tömény állaguk és a súlyuk miatt mindegyik zúg a fenékre, és ott lassan kezdenek el nyitni. Ha nem állnak neki a halak szétbökdösni, akkor kell két óra, hogy szétessenek.

Őrölt tortu és ragasztó

2) A második verzió mondhatnám, tisztább, szárazabb érzés. Gyári alapanyagok kellenek hozzá, ezekből pedig mindenki a saját kedvenc márkáját választhatja. Nagy különbség szerintem, nem lehet közöttük. Szükségünk van egy zacskó szemesanyag ragasztóra és fél zacskó őrölt torteaux-ra. Ha nem kapunk őröltet, akkor saját magunk daráljuk még otthon le. Ha kapunk, akkor is érdemes ezt a műveletet elvégezni. Oka, hogy nedvesítésnél a homogénebb szemcseméret hamarabb felszívja a vizet, így horgászat közben utólagos nedvesítésre már nem lesz szükség. Aki használja a kukoricapogácsát (torteaux di mais), tudja, hogy egy adag mennyi vizet is tud elnyelni, a nagyobb darabjai, főleg utólag. A szemes ragasztó pedig amúgy is finom szemcséjű, egyéb dolgunk nincs vele. Ebből én mindig a natúrt választom, úgy vélem, hogy aromának ott a búza, kukorica, pelletek, nem kell más íz bele.

Egy edényben összekeverendő

Magok, pellet - mindent bele

Keverés és nedvesítés után

Összekeverem egy vödörben a tortut és a ragasztót, majd hozzáteszem a magokat, de mehet bele csonti is. A dobozos kukoricáról nem öntöm le a levét, a búzáról pedig a főzővizet, mehet így bele minden. Ez a mennyiségű kötőanyag fel kell vegyen legalább 1 doboz kukoricát, ugyanennyi búzát, pelletet és még vagy két deci csontit is.

Tipp: Ha a csontit bekeverés előtt meghintjük egy kis csontiragasztóval, nedvesítés nélkül, akár még többet is bekeverhetünk a szemes közé.

Szinte egyből nyit

Pár perc alatt kiterül

Keverés közben már próbálhatunk kisebb gombócokat formálni. Ha ekkor még nagyon szétesős, akkor óvatosan adagoljunk hozzá vizet. Legjobb ezt is spricnivel pumpálni. A tortu folyamatosan szívja a vizet, ezért ezt a keveréket nem a gombócolás után érdemes állni hagyni, hanem még előtte. Ha a tortut előzőleg jól sikerült ledarálni, akkor pár perc múlva egy utolsó vizezéssel jó is lesz az állaga. Ellentétben a krumplis gombócokkal, ezek már vizet érésnél kezdenek bontani, és pár perc alatt ki is nyílnak a fenéken. Főleg ha a csonti arányát növeljük, úgyhogy azt azért ne vigyük túlzásba. Gyakorlatilag tökéletesen tapadó lövedékeket formálhatunk, amiket csúzli erősségétől függően lőhetünk jó messzire.

Csúzlitól függ, milyen messzire lőhető

Még május végén a Bugaszegi tóra készültem horgászni, amiről eddig csak pergető és rablóhalas híreket hallottam. A weblapja fórumán a következő hozzászólást olvastam:
„Jó a tó csak kár hogy nem tudtam rakóssal annyi halat fogni szerintem a fenekező horgászatra kéne valami szabály, hogy ne dobáljanak be annyira és akkor az úszósoknak is lenne örömük így a rakósbotos horgászoknak is! De nagyon szép és rendezett a tó!!!!!!!!!!!”

Nagy vízben messzebbre horgászunk

Hát valóban, a tó szép, rendezett, tele pergetős csónakokkal, valamit német nyaralókkal, akik bojlis botjaikkal a végtelenbe próbáltak hajigálni. Na, ilyenkor jön jól a matchbot és egy jó csúzli. Tervem az volt, hogy match távon, azaz kb. a távdobósok felénél, szemessel fogjak lehetőleg nagyobb halakat. A fent leírt módon elkészítettem a ragasztott szemest, egy-egy adaggal és belövöldöztem a célterületre. Úgy vélem, hogy csontit hiba volt tenni most a keverékbe. Későn esett csak le a tantusz, hogy a ragadozóállomány azért ilyen pazar itt, mert sok a táplálék kishal. A vízmélység olyan negyven méter távon is alig haladta meg az egy métert, tehát még a legkisebbek is simán lementek a kajára. Miután sikerült fogni jó néhány darabot az ovis dévérekből, úgy döntöttem, hogy a csali méretével szelektálok. Két szem kukorica, egy szem búza köré szúrva, 10-es horgon. Ezt már csak óvatosan bökdösték a kicsik, mást nem tudtak vele tenni. Hanziék eközben a szomszéd lőállásról már a második jó pontyukat szedték ki. A jó itt a 30,1 centit jelentette, úgyhogy annyira nem irigykedtem. Viszont a belőtt szemesre számomra kedvesebb vendégek érkeztek. Gyönyörű kárászok tették tiszteletüket, ezekből sikerült most néhányat megfognom.

Szemes szendvics

Szép kárász

Szemet vetettek a szemesre

Ragasztásra én a fenti két technikát használom, de biztos vannak még más megoldások is. Szívesen venném, ha olyan, aki használja a ragasztott szemest, megosztaná tudását az olvasókkal.